Kundcase, 22 februari 2018
Serneke Group
Här kan du läsa om varför Serneke anser att vår leverans av affärssystemet Visma Business är ett utmärkt val för sin verksamhet. Vi på Pector kan även hjälpa er att skapa effektiva och automatiserade processer inom administration.
Utmaning
Serneke Group är en byggkoncern med verksamhet inom bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning. Eftersom bolaget under de senaste åren varit ett av Sveriges snabbast växande företag fanns ett behov av att både effektivisera ekonomiadministrationen och att anpassa ett nytt system för olika användargrupper.
I en expanderande verksamhet är det nödvändigt med full kontroll och för Serneke var det viktigt med ekonomiska rapporter, prognoser och uppföljning av projekt både på bolags och koncernnivå.
Att det skulle vara enkelt att sätta upp nya koncernbolag i en ny lösning var ett krav.
Affärssystemet måste också enkelt kunna integreras med befintliga lösningar för bokslut, koncernkonsolidering och Byggsamordnaren.
Lösning
Vismas partner Pector ansvarade för implementation och integrationer, och tillsammans med Serneke utvecklar de löpande nya funktioner och anpassningar, på både koncern och användarnivå. Införandet av Visma Business har resulterat i:
- Betydande effektiviseringar av ekonomiarbetet och bättre beslutsunderlag för verksamheten i stort, inklusive i lokala byggprojekt.
- Möjlighet att snabbt och enkelt skapa nya verksamhetsdelar och bolag i koncernstrukturen.
Det bästa med Visma Business och Visma BI är smidigheten. Det tar oss en halvtimme att sätta upp ett nytt bolag. Alla funktioner i gruppen kan lätt utforma sina egna vyer och arbetsflöden.
– Niclas Ölander, ITchef på Serneke Group